Tudatfejlődés és életminőség

Tudatfejlődés és életminőség

Ebben a cikksorozatban egyesével tekintünk be a MAP (térkép az Élethez) program moduljaiba:

1. Tudatfejlődés és életminőség
2. Tapasztalás és szenvedés
3. Hitrendszerek
4. Gondolatok
5. Érzések
6. Kivetítés
7. Önátadás
8. Élet

A tudatfejlődés mindaddig homályos téma lehet, amíg nem találkozunk a különböző fejlődésmodellekkel.

A tudatkutatás által feltárt egyik ilyen modell a Tudattérkép, amelynek az egyszerűsített változatát használom:

 

Egészen fontos téma ez, hiszen életünk a választásainkból áll.

Elméletben végtelen számú lehetőség közül választhatunk, a gyakorlatban viszont ez nem igaz. Emberként csak a lehetőségek egy spektrumát érjük el. Emellett az előzetes választásaink hatással vannak az aktuális választási lehetőségeinkre. Például ha elvégezzük az orvosi egyetemet, akkor megjelennek olyan lehetőségek is, amelyek addig nem.

A választási lehetőségeket számtalan módon csoportosíthatjuk. A Tudattérkép egy a sok közül, amit a klinikai tapasztalat is alátámaszt. (Érdemes a szintekhez tartozó működésekkel is megismerkedni Dr. David R. Hawkins: A tudatszintek meghaladása c. könyvében.)

Fontos, hogy a Tudattérképnek egyszerre több szintjét is választjuk. Párhuzamosan zajlanak a folyamatok.

Valamint nagyon fontos, hogy a szintek sem „jobbak”, sem „rosszabbak” egymásnál. Egyszerűen mások. Ahogy például általános iskolában a 2. osztály sem jobb, mint az 1. osztály, vagy a pillangó sem jobb, mint a lárva.

MAP programban az elménk tartalmát gyakorlati megközelítéssel így strukturáljuk:

– hitrendszerek
– gondolatok
– érzések

Ezt figyelembe véve a Tudattérkép bemutatja a lentről felfelé növekvő erejű hitrendszereket, gondolatokat és érzelmeket, amelyeket választhatunk.

Ahogy egyre inkább hajlandóak vagyunk a modell felsőbb régióiból választani: 

– megváltozik az agyunk szerkezete és működése
– több életenergiával rendelkezünk
– csökken a stresszreakciónk
– nő az önbizalmunk és a bizalmunk az életben
– bátrabbak, elégedettebbek, elfogadóbbak, szeretetteljesebbek és örömtelibbek vagyunk

Az ismételt választásainkkal minták jönnek létre, ezért újra és újra hajlamosak vagyunk az eddigiekhez hasonlóan választani. Ehhez az is hozzájárul, hogy amit igaznak vélünk azt megerősíti az észlelésünk, többek között a látásunk. Azt látjuk valóságunkként, amit tudatosan vagy tudattalanul igaznak vélünk. Így könnyedén megmaradhatunk az „igazam van és jól van ez így, nem szükséges változnom” állapotban.

Mi az, aminek köszönhetően mégis fejlődhetünk?

A szándékunk a tudatfejlődésre. Ezt egyszerűen kifejezhetjük úgy, hogy „szeretnénk feltétel nélkül szeretni”. Vagy másképpen megfogalmazva: „szeretnénk úgy látni a dolgokat, ahogy valójában vannak” – ahelyett, hogy annak megfelelően észlelnénk, ahogy hisszük, hogy vannak.

MAP első modulja amellett, hogy röviden felvázolja a tudati fejlődés útvonalát, rávilágít a fejlődés kulcsára: a szándékra. Így elkezdődhet egy semmihez sem fogható belső utazás az Életbe. Ha pedig már ez a szándékunk, akkor az tovább tisztul, erősödik. Minél erősebb a szándék, annál inkább beszélhetünk a tudatfejlődés „gyorsítósávjáról”.

Akik elméleti szinten tisztában vannak az út végével, azoknak szól ez az utolsó bekezdés. Végső soron ez az egész választás dolog egy illúzió. Nincs „ki” válasszon. Ezzel viszont addig nem érdemes foglalkoznunk, amíg ezt nem tapasztaljuk közvetlenül, amíg nem ez a Valóságunk. Addig az a hozzáállás a gyümölcsöző, amelyik a pillanatnyi valóságunkat veszi alapul, miszerint minden pillanatban választunk.

A következő írás arról fog szólni, hogy ki vagy mi tapasztal, és hogy a tapasztalás mely szakaszában jelenik meg a szenvedés valamilyen mértékben. 

További tudatfejlődéssel és meditációval kapcsolatos érdekességekről a Facebook csoportomban olvashatsz.

Ha tetszett a bejegyzésem, akkor segíts egy megosztással, hogy másokhoz is eljusson:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Email

Ha szeretnél további érdekes cikkeket olvasni, akkor csatlakozz a Facebook csoportomhoz, vagy iratkozz fel a hírlevelemre.

Hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kövér Imre

Kövér Imre

Bánj úgy magaddal, ahogy szeretnéd, hogy mások bánjanak veled! 

Még több bejegyzés:

7 +1 ok, hogy miért meditálj

Mi a meditáció? Szokták a különböző technikájú figyelem- vagy energiagyakorlatokat meditációnak nevezni, ilyen például a vipassana. Egyaránt fontos a gyakorlás szándéka és a technikája is. Egy közismert szándék: úgy tapasztalni a dolgokat, ahogy valójában vannak. Ezzel a szándékkal akár a mosogatás is lehet meditáció. Azt is mondhatjuk, hogy a meditáció gyakorlása a jelen

ELOLVASOM
tudatfejlődés

Mindenre a megoldás

Ha visszatekintek egy korábbi életszakaszomra, akkor azzal szembesülök, hogy amíg nem álltam készen, addig nem igazán találkozhattam a tudattalan mélységeivel. Addig sokkal több számomra rejtett részem működtetett, korlátozott. Azt is igaznak vélem, hogy amíg nem elég tiszta (erős) a gyakorló szándéka, addig nem képes szembenézni a tudattalan mélységeivel és integrálni azt. A

ELOLVASOM
Tapasztalás és szenvedés

Tapasztalás és szenvedés

Ebben a cikksorozatban egyesével tekintünk be a MAP (térkép az Élethez) program moduljaiba: 1. Tudatfejlődés és életminőség2. Tapasztalás és szenvedés3. Hitrendszerek4. Gondolatok5. Érzések6. Kivetítés7. Önátadás8. Élet Egyértelműnek tűnhet, hogy ki tapasztal: „Hát én!” Mit értünk „én” alatt? Sokan a testüket értik, vagy a testüket és az elméjüket. Vizsgáljuk meg, hogy igaz-e ez

ELOLVASOM
Hitrendszerek

Hitrendszerek

Ebben a cikksorozatban egyesével tekintünk be a MAP (térkép az Élethez) program moduljaiba: 1. Tudatfejlődés és életminőség2. Tapasztalás és szenvedés3. Hitrendszerek4. Gondolatok5. Érzések6. Kivetítés7. Önátadás8. Élet   Mit értünk hitrendszer (hiedelem) alatt? Igaznak vélt fogalmi tartalmakat, átitatva képekkel, érzetekkel és érzésekkel. Az észleléssel születő jelentésekként is tekinthetünk rájuk, és nevezhetjük őket programoknak

ELOLVASOM
Kategóriák

Hasonló cikkeim:

Kövér Imre

7 +1 ok, hogy miért meditálj

Mi a meditáció? Szokták a különböző technikájú figyelem- vagy energiagyakorlatokat meditációnak nevezni, ilyen például a vipassana. Egyaránt fontos a gyakorlás szándéka és a technikája is. Egy közismert szándék: úgy tapasztalni a dolgokat, ahogy valójában vannak. Ezzel a szándékkal akár a mosogatás is lehet meditáció. Azt is mondhatjuk, hogy a meditáció gyakorlása a jelen pillanat éberségének módszeres kifejlesztése. Vagy akár azt is, hogy a meditáció a szeretet és öröm útjában álló érzelmi-mentális akadályok módszeres

Tovább olvasom »
tudatfejlődés
Kövér Imre

Mindenre a megoldás

Ha visszatekintek egy korábbi életszakaszomra, akkor azzal szembesülök, hogy amíg nem álltam készen, addig nem igazán találkozhattam a tudattalan mélységeivel. Addig sokkal több számomra rejtett részem működtetett, korlátozott. Azt is igaznak vélem, hogy amíg nem elég tiszta (erős) a gyakorló szándéka, addig nem képes szembenézni a tudattalan mélységeivel és integrálni azt. A szándékot megfogalmazhatom úgy is, hogy állandósuljon a feltétel nélküli szeretet, vagyis a létezés örömének ritka, magas tudatállapota. Mélyen minden ember

Tovább olvasom »
Kövér Imre

Tudatfejlődés és életminőség

Ebben a cikksorozatban egyesével tekintünk be a MAP (térkép az Élethez) program moduljaiba: 1. Tudatfejlődés és életminőség2. Tapasztalás és szenvedés3. Hitrendszerek4. Gondolatok5. Érzések6. Kivetítés7. Önátadás8. Élet A tudatfejlődés mindaddig homályos téma lehet, amíg nem találkozunk a különböző fejlődésmodellekkel. A tudatkutatás által feltárt egyik ilyen modell a Tudattérkép, amelynek az egyszerűsített változatát használom:   Egészen fontos téma ez, hiszen életünk a választásainkból áll. Elméletben végtelen számú lehetőség közül választhatunk, a gyakorlatban viszont ez nem

Tovább olvasom »
Tapasztalás és szenvedés
Kövér Imre

Tapasztalás és szenvedés

Ebben a cikksorozatban egyesével tekintünk be a MAP (térkép az Élethez) program moduljaiba: 1. Tudatfejlődés és életminőség2. Tapasztalás és szenvedés3. Hitrendszerek4. Gondolatok5. Érzések6. Kivetítés7. Önátadás8. Élet Egyértelműnek tűnhet, hogy ki tapasztal: „Hát én!” Mit értünk „én” alatt? Sokan a testüket értik, vagy a testüket és az elméjüket. Vizsgáljuk meg, hogy igaz-e ez az elképzelés! Ki vagy mi tapasztal? A test nem képes megtapasztalni önmagát, nincs a létezésének tudatában. A test csak van, és valójában

Tovább olvasom »
Hitrendszerek
Kövér Imre

Hitrendszerek

Ebben a cikksorozatban egyesével tekintünk be a MAP (térkép az Élethez) program moduljaiba: 1. Tudatfejlődés és életminőség2. Tapasztalás és szenvedés3. Hitrendszerek4. Gondolatok5. Érzések6. Kivetítés7. Önátadás8. Élet   Mit értünk hitrendszer (hiedelem) alatt? Igaznak vélt fogalmi tartalmakat, átitatva képekkel, érzetekkel és érzésekkel. Az észleléssel születő jelentésekként is tekinthetünk rájuk, és nevezhetjük őket programoknak is. Nem mások ezek, mint ideiglenes és változó feltételezések. Persze némelyik nem annak tűnik, hanem ténynek és állandónak. Főleg azok,

Tovább olvasom »
Map program
Kövér Imre

Gondolatok

Ebben a cikksorozatban egyesével tekintünk be a MAP (térkép az Élethez) program moduljaiba: 1. Tudatfejlődés és életminőség2. Tapasztalás és szenvedés3. Hitrendszerek4. Gondolatok5. Érzések6. Kivetítés7. Önátadás8. Élet Nézzünk meg néhány gondolatokkal kapcsolatos tévhitet! 1. „A gondolatok a fejemben vannak.” A gondolatok az elménkben vannak, ami összeköttetésben áll az agyunkkal. Az elme helye nem határozható meg. 2. „A gondolataim az enyémek.” A látszat az, hogy a mieink, miközben csak vannak, ahogy az elme is

Tovább olvasom »